ELAB - Miasto Czystego Transportu

ELAB - Miasto Czystego Transportu

Projekt ELAB

Już 17,5 tysięcy kilometrów przejechały pojazdy w ramach największego w Europie Środkowo-Wschodniej badania TCO i emisyjności samochodów elektrycznych i spalinowych.

ELAB

Jaki jest cel projektu ELAB i kto bierze w nim udział?

Projekt został zainicjowany 5 października przez PSPA oraz Miasto Łódź w ramach „Laboratorium Nowej Mobilności”. Celem badania „ELAB” jest porównanie samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach: ekonomicznym, poprzez analizę całkowitych kosztów posiadania (TCO) oraz środowiskowym, poprzez sprawdzenie emisyjności na etapie eksploatacji. 

 

W projekcie biorą udział przedsiębiorstwa z całego łańcucha wartości elektromobilności. Pojazdy elektryczne i spalinowe dostarczyła firma Renault Polska. Dotychczas samochody były eksploatowane w ramach bieżącej działalności Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Łódź, Veolia Energia Łódź, DHL Parcel Polska, H&M, Rhenus Logistics, IKEA, Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi oraz InPost.

 

Infrastrukturę ładowania na potrzeby pojazdów elektrycznych dostarczyła firma EVBox oraz EV Charge, natomiast za wsparcie technologiczne oraz merytoryczne odpowiadają firmy Webfleet Soutions, Arval oraz JASZPOL.

ELAB

Łączny dystans pokonany w ramach projektu

Dotychczas wszystkie pojazdy biorące udział w badaniu pokonały łączny dystans 17 471 kilometrów z czego aż 71,4 proc. wyłącznie po drogach miejskich.

 

Renault Polska na czas projektu użyczyło elektryczne ZOE, Kangoo Z.E. i Mastera Z.E. oraz odpowiadające im modele spalinowe. Osobowe ZOE, wyposażone w akumulator o pojemności 52 kWh, dysponuje zasięgiem nawet 395 km na jednym ładowaniu, z kolei dostawcze Kangoo Z.E. oraz Master Z.E. posiadają baterie o pojemności 33 kWh, która pozwala na przejechanie odpowiednio 214 oraz 117 km. 

poznaj gamę samochodów hybrydowych

Andrzej Gemra, Ekspert ds. Public Affaires & Promocji Elektromobilności

"Nic tak nie przekonuje jak własne doświadczenie: jak wynika z danych uzyskanych na półmetku projektu ELAB samochody elektryczne mogą z powodzeniem spełniać wszystkie funkcje, które dotychczas spełniały samochody spalinowe. Adekwatny do rejonu działania zasięg, własności użytkowe, komfort podróży, to cechy poszczególnych modeli elektrycznych Renault, które podkreślali zarówno kierowcy je użytkujący, jak i kierownicy parków samochodowych firm uczestniczących w projekcie. Dla Renault to potwierdzenie faktu, że ekosystem składający się z pełnej gamy modeli w 100% elektrycznych, odpowiedniej infrastruktury punktów ładowania, zaplecza technicznego zapewnia już dzisiaj możliwość stopniowego przechodzenia na napęd elektryczny."

Albert Kania, PSPA, koordynator projektu ELAB

"Wstępne dane pozyskane w projekcie ELAB możemy ocenić bardzo pozytywne. Pojazdy elektryczne w ramach realizacji zadań logistyki miejskiej przejechały już blisko 6,5 tysiąca kilometrów realizując 725 zadań, a to wszystko w trakcie cykli jazdy trwających łącznie 394 godzin. Na obecnym etapie średni koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym jest o niemal 70 proc. niższy niż w przypadku aut spalinowych, a to wszystko przy redukcji emisji dwutlenku węgla na każde 100 km wynoszącej średnio 32,5 proc.  Obecnie przed nami jeszcze 6 tygodni testów, na wyniki których czekamy z niecierpliwością."

Wyniki przeprowadzonego badania

Okazało się, że samochody elektryczne sprawdzają się w różnych zadaniach związanych z bieżącą działalnością firm i urzędów, są tańsze w eksploatacji oraz bardziej ekologiczne w porównaniu do aut z silnikiem spalinowym.