Sporty samochodowe tworzą część naszego dziedzictwa

W każdej chwili jesteśmy gotowi stawiać czoła nowym wyzwaniom, ponieważ nasze serca są pełne pasji sportowej. Od Louisa Renault do dziś, rywalizacja wywierała olbrzymi wpływ na naszą historię i kulturę.

Od Renault Type A do Renault MEGANE R.S.

Nasze pierwsze sukcesy sportowe

Renault Sport - Nasza historia

Początki

Louis Renault bardzo wcześnie uświadomił sobie jak ważna jest rywalizacja sportowa dla rozwoju wizerunku marki. 24 grudnia 1898 r. udowodnił cechy swojego pierwszego wielkiego wynalazku - napędu bezpośredniego. To jego pojazdowi Type A po raz pierwszy udało się pokonać ulicę Lepic na paryskim Montmartrze.

 

Po tym sukcesie firma Renault poświęciła się rywalizacji sportowej, wynikiem czego były liczne zwycięstwa. Samochód Renault Type K wyposażony w pierwszy silnik opracowany przez Renault sprawdził się wyjątkowo dobrze w rajdzie z Paryża do Wiednia w 1902 r. Wybuch pierwszej Wojny Światowej położył kres sportom samochodowym w Europie, ale dla Renault nie była to długa przerwa. Marka symbolizowana przez diamentowe logo wróciła w pełni sił już w latach 20 ze swoim wyjątkowym modelem Renault 40CV. Samochód ten zdobył szereg laurów, w swojej wersji specjalnej, za pobite rekordy prędkości tras oraz zwyciężył w rajdzie Monte Carlo w 1925 r.

USUNĄĆ Początki Gordini

USUNĄĆ W 1958 r. szefem ekipy sportów samochodowych Renault został konstruktor włoskiego pochodzenia Amédée Gordini. USUNĄĆ Wtedy narodziło się mityczne Renault 8 Gordini. USUNĄĆ To auto stanie się synonimem sukcesu dla całego pokolenia kierowców wyścigowych. USUNĄĆ Jego ogromna popularność doprowadziła do powstania modelu Renault 8 Gordini Coupe. Rok 1966 r. zatem był rokiem narodzin mistrza samochodów spod jednej marki.

 

USUNĄĆ W lipcu 1970 r. wprowadzenie Renault 12 Gordini było okazją do zorganizowania dnia Gordini (G-Day) na torze Paul Ricard. USUNĄĆ Duch tego wydarzenia do dzisiaj krzewiony jest przez ligę World Series by Renault. W tym samym okresie pojawiły się pierwsze samochody Formuły Renault wykorzystujące silniki Renault 12 Gordini. Pierwsze mistrzostwa Formuły Renault odbyły się we Francji w 1971 r.

Renault Sport - Renault Gordini na torze
Renault Sport - Alpine A110

Renault przejmuje Alpine

W roku 1973 Renault stało się udziałowcem większościowym spółki Alpine utworzonej przez Jeana Rédélé'a, małej firmy projektowej, z którą marka Renault była związana od wielu lat. Rok 1973 okazał się znakomitym rokiem dla marki, zainaugurowanym zdobyciem przez model Alpine A110 tytułu Rajdowego Mistrza Świata.

Renault i jego koronna dyscyplina

Nasza historia w Formule 1

Nasze początki w zawodach

Nasza historia w sportach samochodowych zaczęła się od Amédée Gordiniego - słynnego konstruktora zwycięskich bolidów. Renault zbudowało fabrykę w Viry-Châtillon, aby realizować jego pomysły. Za sprawą Gordiniego Renault poświęciło się pracom nad rozwojem silnika V6 2,0 l, który zadebiutował w styczniu 1973. Silnik udowodnił swoje możliwości podczas prestiżowych Europejskich Mistrzostw Samochodów Sportowych z silnikami o pojemności 2,0 l.

 

Renault, wzmocnione tym sukcesem, wzięło udział w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych federacji FIA i z tej okazji przygotowało wersję tego silnika z turbodoładowaniem.

Renault F1
Renault F1

Nasze pierwsze kroki w Formule 1

Dział Renault Sport został oficjalnie utworzony w roku 1976 wraz z rozpoczęciem wyścigów bolidów jednomiejscowych: Formuła 2, Sport Le Mans, a następnie Formuła 1 w 1977. Renault debiutuje w Formule 1 jako stajnia. Marka jest pionierem wraz z innowacyjnym rozwiązaniem: turbodoładowaniem. Podczas gdy konkurencja korzysta z silników wolnossących, silnik V6 Renault wykorzystuje turbosprężarkę. Równocześnie Didier Pironi i Jean-Pierre Jaussaud wygrywają 24 godzinny wyścig Le Mans w 1978 w Alpine-Renault A442B, napędzanym silnikiem Renault V6 turbo. W 1979 Jean-Pierre Jabouille za kierownicą RS11 wygrywa po raz pierwszy w Formule 1 Grand Prix Francji dla marki spod znaku diamentu.

 

Na początku lat 80 Renault wygrywa 15 Grands Prix i kończy na drugiej pozycji Mistrzostwa Świata w 1983 dzięki Alainowi Prostowi, zanim ten wycofał się z czynnej kariery pod koniec sezonu w 1985. Renault w dużej mierze zawdzięcza swój sukces silnikowi z turbodoładowaniem, w który niedawno nikt nie wierzył.

Zwycięski powrót

Renault wraca do Formuły 1 w 2001 kupując stajnię Benettona. W roku 2002 nazwa zostaje oficjalnie zmieniona na Renault F1 Team.

 

Lata świetności Renault F1 Team wypadają w tym samym okresie co sukcesy Fernando Alonso, który zdobył 2 razy pod rząd tytuł mistrza świata kierowców wyścigowych w 2005 i 2006. W tym samym okresie stajnia zdobywa również 2 tytuły mistrza świata konstruktorów.

 

W 2011 Renault pragnie skoncentrować się na dostarczaniu jednostek napędowych dla innych ekip. Stajnia Renault F1 Team zostaje sprzedana Genii Capital. Silniki Renault napędzają bolidy ze stajni Red Bull Racing, które zdobyły 4 tytuły mistrza świata konstruktorów w latach od 2010 do 2013. Sebastian Vettel stał się legendą jako najmłodszy czterokrotny mistrz świata w historii Formuły 1.

Pit stop Renault Sport Formuła 1
Renault Sport - bolid Formuła 1, R.S. 19

2019, 40. ryczące Renault

W 2016 roku ponownie wchodzimy do Formuły 1 jako oficjalny konstruktor.

 

W ciągu ostatnich 3 lat, bardzo dobrze sprawdzaliśmy się w tej dyscyplinie. Wnieśliśmy wiele dobrego poprzez piękne rywalizacje na torze i wysokie osiągi. Poza tym, wdrożyliśmy innowacyjne działania w kwestii public relations oraz marketingu, których celem było powiększenie publiczności i zaangażowania fanów. Rok 2019 zapowiada się być rokiem bardzo udanym zarówno na torach wyścigowych, jak i poza nimi. Już nie możemy się tego doczekać!

Renault Sport to także...

Renault Sport Series

Miłość do sportów samochodowych

Renault Sport Series

Renault sport - Formuła 1 R.S. 19, profil

Renault F1 Team

W centrum naszych sportowych wyzwań