Jak działają samochody hybrydowe? Porównanie hybryd: mild, full, plug-in

4.07.2025

Austral

Samochody hybrydowe stały się jednym z najpopularniejszych rozwiązań na rynku motoryzacyjnym, oferując kompromis między tradycyjnymi pojazdami spalinowymi a elektrycznymi. Ich popularność wynika m.in. z niższego zużycia paliwa, mniejszych emisji spalin oraz dostępności systemów wspomagania prowadzenia. Sprawdźmy zatem, jak działają samochody hybrydowe, oraz szczegółowo przyjrzyjmy się trzem głównym rodzajom hybryd: mild hybrid (MHEV), full hybrid (HEV) i plug-in hybrid (PHEV).

co to jest samochód hybrydowy?

Samochód hybrydowy to pojazd, który łączy dwa źródła napędu: silnik spalinowy i silnik elektryczny. Współdziałanie tych dwóch jednostek pozwala na zwiększenie efektywności paliwowej i redukcję emisji CO₂. Kluczowym elementem hybryd jest także bateria, która magazynuje energię elektryczną. Jej wielkość oraz sposób ładowania różnią się w zależności od rodzaju pojazdu.


Hybrydy zyskały popularność dzięki swojej wszechstronności – mogą one pracować w różnych trybach, takich jak wyłącznie elektryczny, mieszany (elektryczno-spalinowy) lub wyłącznie spalinowy. Rozwój technologii w ostatnich latach sprawił, że hybrydy są dostępne w niemal każdej kategorii pojazdów – od miejskich hatchbacków po luksusowe SUV-y.
 

jak działa technologia hybrydowa?

Silnik elektryczny w hybrydzie wspomaga silnik spalinowy, zmniejszając jego obciążenie, co prowadzi do obniżenia zużycia paliwa. Bateria w samochodach hybrydowych ładuje się w czasie jazdy, dzięki odzyskiwaniu energii podczas hamowania (tzw. rekuperacja) lub pracy silnika spalinowego. W zależności od typu hybrydy, baterie mogą być większe i pozwalać na jazdę na samym napędzie elektrycznym przez dłuższy czas.


Każdy rodzaj hybrydy różni się stopniem integracji napędu elektrycznego i spalinowego. W kolejnych sekcjach szczegółowo omówimy różnice między pojazdami typu mild hybrid, full hybrid i plug-in hybrid.

miękka hybryda – mild hybrid (MHEV)

Mild hybrid (ang. MHEV – mild hybrid electric vehicle) to tzw. miękka hybryda. W tym rozwiązaniu silnik elektryczny pełni jedynie rolę wspomagającą, nie działając samodzielnie jako źródło napędu. Silnik elektryczny w autach typu MHEV jest wykorzystywany głównie do odciążenia silnika spalinowego podczas ruszania, przyspieszania oraz w trakcie aktywacji systemu start-stop.


Technologia mild hybrid nie wymaga dużych baterii ani zewnętrznego ładowania. Energia elektryczna jest odzyskiwana podczas hamowania i magazynowana w niewielkiej baterii.

największe zalety hybrydy MHEV

  • Niższe zużycie paliwa w porównaniu z samochodami spalinowymi.
  • Prostota konstrukcji i niższy koszt w porównaniu z HEV i PHEV.

pełna hybryda – full hybrid (HEV)

Full hybrid (ang. HEV – hybrid electric vehicle) to pełna hybryda, która pozwala na jazdę zarówno na silniku spalinowym, jak i elektrycznym, a także w trybie mieszanym. Silnik elektryczny w autach HEV może napędzać pojazd samodzielnie, zwłaszcza w niskich prędkościach i na krótkich dystansach.


Główne źródło ładowania baterii stanowi rekuperacja i praca silnika spalinowego. HEV-y są szczególnie efektywne w warunkach miejskich, gdzie częste zatrzymywanie i ruszanie umożliwiają wykorzystanie rekuperacji do ładowania baterii.

największe zalety hybrydy HEV

  • Możliwość jazdy w trybie elektrycznym, zmniejszającym zużycie paliwa w mieście.
  • Brak konieczności ładowania z gniazdka.
  • Większa oszczędność paliwa w porównaniu do silników mild hybrid.
  • Dynamiczne przyspieszenie dzięki wydajnym silnikom E-Tech.

hybryda typu plug-in – plug-in hybrid (PHEV)

Plug-in hybrid (ang. PHEV – plug-in hybrid electric vehicle) to najbardziej zaawansowana forma hybrydy. PHEV łączy cechy samochodu elektrycznego i hybrydy. Dzięki większej baterii, PHEV pozwala na pokonywanie dłuższych dystansów w trybie elektrycznym – w przypadku hybryd plug-in Renault można pokonać nawet do 105 km w trybie mieszanym (standard WLTP).


Baterię ładuje się zarówno podczas jazdy, jak i z zewnętrznego źródła, np. domowego gniazdka lub stacji ładowania. Podsumowując, PHEV-y oferują pełną elastyczność – użytkownik może korzystać z trybu elektrycznego w codziennych dojazdach, a w trasach dalekobieżnych polegać na silniku spalinowym.

największe zalety hybrydy PHEV

  • Najdłuższy zasięg elektryczny wśród hybryd.
  • Możliwość jazdy bezemisyjnej w miejskich strefach ekologicznych.
  • Wymiernie oszczędności paliwa przy odpowiednim korzystaniu z trybu ładowania.

porównanie hybryd MHEV, HEV i PHEV

W ramach podsumowania przedstawiamy tabelę, która porównuje najważniejsze cechy miękkich hybryd, pełnych hybryd i modeli hybrydowych typu plug-in:



cecha mild hybrid (MHEV) full hybrid (HEV) plug-in hybrid (PHEV)
silnik elektryczny  jedynie wspomagający  może działać samodzielnie  może działać samodzielnie 
bateria  mała średnia duża
ładowanie zewnętrzne  nie nie tak
zasięg elektryczny  brak krótki lub średni długi
koszt zakupu  najniższy średni najwyższy