Ponad 8 milionów sprzedanych egzemplarzy w ponad 100 krajach - 4L potrafiło zdobywać serca użytkowników przez 60 lat!
Z okazji urodzin, zapraszamy do poznania historii modelu i wzięcia udziału w wielu wydarzeniach.
narodziny projektu
W 1956 roku, Pierre Dreyfus uznaje, że przemysł samochodowy jest zbyt konformistyczny i stwierdza:
„Samochód nie może być tylko fotelami i kufrem. Zróbcie mi jakąś bryłę!”
Rozpoczyna projekt 112, samochód przystosowany do ciągle zmieniającego się społeczeństwa, który ma być wszechstronny: praktyczny w mieście, na wsi, w tygodniu, na weekend, do pracy i na wakacje, samochód, który spodoba się zarówno mężczyznom, jak i kobietom.
Renault Komunikacja - Wszystkie prawa zastrzeżone
dobrze skrywana tajemnica
Projekt 112 opracowywany jest w największej tajemnicy, natomiast testy sprawdzające jego solidność nie mogą wzbudzać podejrzeń! Aby móc przewozić prototypy Renault 4 po świecie i jednocześnie utrzymać wszystko w sekrecie, samochód otrzymał kryptonim „Marie-Chantal” i tak przekazywano informacje w telegramie:
„Marie-Chantal oraz jej dzieci przesyłają serdeczne życzenia swoim rodzicom.”
Renault Komunikacja - Wszystkie prawa zastrzeżone
„usiądź za kierownicą!”
W 1961 roku, 4L został przedstawiony szerokiej publiczności poprzez wyjątkową kampanię reklamową. 200 modeli Renault 4 zostało zaparkowanych na ulicy, przy salonie samochodowym i udostępnionych kierowcom.
Dzięki takiemu wydarzeniu „Usiądź za kierownicą” ponad 60 000 paryżan mogło poznać zalety modelu, który już wkrótce stanie się kultowy.
Renault Komunikacja - Wszystkie prawa zastrzeżone
generacja 1960 - 1970
Przemysł samochodowy będzie mieć swoje dżinsy! Model 4L cieszy się ogromnym zainteresowaniem i wkrótce staje się wzorem samochodu, z dala on konwencji i konformizmu społecznego, z prostym wyposażeniem oraz w stałej przystępnej cenie: 350 000 franków! Kupujący są zachwyceni płaską podłogą i tylnymi drzwiami ułatwiającymi załadunek (przyszła klapa bagażnika). Nadwozie w dwóch rozmiarach oferuje modułową kanapę tylną i sprawia, że samochód staje się wszechstronny, między dostawczym a rodzinnym.
Renault Komunikacja - Wszystkie prawa zastrzeżone
generacja 1980 - 1990
4L bardzo szybko stał się fetyszem generacji, popularyzując się w całej Francji jako „samochód do życia”. To samochód uniwersalny, który zaciera kategorie społeczne i dopasowuje się do wszystkich kultur. Renault 4 dostępny jest w nowych seriach: Safari, GTL, Sixties, Jeunesse i znajduje swoich zwolenników wśród firm, które nadają mu własne barwy.
Renault 4 zostanie wyprodukowany w 8 135 424 egzemplarzach do roku 1992 i sprzedany w ponad 100 krajach!
Renault Komunikacja - Wszystkie prawa zastrzeżone
kultowy i ponadczasowy samochód
30 lat później, 4L jest cały czas obecny w świecie motoryzacji. Pasjonatów i fascynatów można znaleźć na 4 krańcach świata, jak ich odrestaurowane, zmodyfikowane, ale zawsze wyjątkowe egzemplarze. 4L Trophy łączy miłośników rajdów na całym świecie, czy też tam, gdzie inni testują możliwości swoich Renault 4 podczas międzynarodowych zjazdów 4L International.
Renault Komunikacja - Wszystkie prawa zastrzeżone
wszystkiego najlepszego z okazji urodzin 4L!
Zapaleni kolekcjonerzy, znane osobowości i pewien ilustrator spotkali się, aby podzielić się swoimi doświadczeniami z 4L i sprawić, aby te urodziny stały się niezapomnianym wydarzeniem.
W czasie obchodów, na gości czekają wystawy, ilustracje, opowieści, filmy i inne niespodzianki.
4L: ikona pop
Zobacz 14 ilustracji francuskiego artysty Grega, który narysował ewolucję 4L w ciągu ostatnich 60 lat.
14 kultowych wersji
Poznaj 14 najbardziej charakterystycznych modeli w materiałach wideo. Samochody te nie będą miały przed Tobą żadnych tajemnic.
wystawa
Przeżyj zdalnie prywatną wystawę 4L dzięki naszej retrospekcji filmowej nagranej z drona.
wywiady z pasjonatami
Poznaj 4L poprzez opowiadania filmowe jego miłośników i kolekcjonerów.
4L w stop motion
Realizacja serii animacji wykonana w trybie stop motion przy użyciu miniaturowych 4L.
4L w nowej odsłonie
4L odradza się pod skrzydłami Mathieu Lehanneura, który ofiarował nam nowoczesną wersję słynnej ikony.
W 1992 roku, 4L odchodzi z wdziękiem. Rozpoczyna się produkcja serii specjalnej 1000 egzemplarzy: „Bye Bye”. Oparty na wersji Clan, każdy model opuszcza fabrykę z tabliczką na desce rozdzielczej z numerem od 1000 do 1.
Hołd oddaje mu dziennik Libération publikując kampanię reklamową przedstawiającą jego historię:
Fotograf: DES OUCHES Thierry
Wszystkie prawa zastrzeżone.